منظره سازی آکواریومی نوعی هنر است که به شما اجازه می دهد منظره ای شگفت انگیز در زیر آب بسازید و آن را بخشی از محیط زندگی روزمره ی خود کنید. برای طراحی این منظره هم می توانید از مناظر زیر آب الهام بگیرید و هم از کوه ها، جنگل ها، صحرا ها و آبشار هایی که روی زمین خودمان می بینیم.

البته طراحی این منظره می تواند بسیار چالش برانگیز باشد. برای این کار نیاز است که اندکی از اصول طراحی را به کار بگیریم و همچنین با ایده گرفتن از آکواریوم های دیگر و مناظر طبیعت تصمیم بگیریم که قرار است چه چیزی از آب در بیاوریم.

ولی حتی قبل از این که طراحی را شروع کنیم باید بتوانیم محیطی کارآمد در زیر آب بسازیم، چرا که شیمی آب در این هنر بسیار متفاوت از آکواریوم های آب شور و شیرین معمولی است. برخی گیاهان آکواریومی به نور و مواد غذایی بیشتری برای رشد و نمو احتیاج دارند.


نور اکواریوم

نور آکواریوم اهمیت بسیار زیادی در رشد و سلامتی ماهیان و گیاهان آکواریوم دارد. به خصوص وقتی قرار باشد یک آکواریوم گیاهی یا منظره داشته باشید، گونه هایی هستند که به نور زیادی نیاز دارند و شما باید بتوانید این نیاز را به خوبی برآورده کنید. به هر حال در طبیعت خورشید این کار را می کند، اما در محیط خانه باید چاره ی دیگری پیدا کرد.

اگر از مهتابی های T5 استفاده می کنیم، حدودا 2 تا 3 وات به ازای هر 4 لیتر آب آکواریوم نیاز است. البته طبیعتا آکواریوم های کم عمق به نور کمتری نیاز دارند و آکواریوم های عمیق نور بیشتری می طلبند. همچنین حرارت چراغ باید بین 6700 تا 10000 کلوین باشد. این بازه ی درجه حرارت شبیه ترین طیف نوری به خورشید را ایجاد می کند و نور مورد نیاز برای رشد گیاهان را در اختیار آنان می گذارد.

به تازگی چراغ های ال ای دی مقبولیت خوبی در صنعت آکواریوم پیدا کرده اند. این چراغ ها که یکی از تازه ترین تکنولوژی های روشنایی محسوب می شوند، می توانند با مصرف کمتر (وات کمتر)  نوری مشابه مهتابی های دیگر تولید کنند. همچنین تنوع آن ها فوق العاده است و طیف بسیار وسیعی از محصولات در این زمینه به بازار ارائه شده است. چراغ های ال ای دی حرارت کمتری تولید می کند و مصرف کمتری دارند، در مجموع این چراغ ها انتخاب ایده آلی برای آکواریوم داران مدرن به حساب می آید. حدودا هر یک وات از نور این چراغ ها برای 4 لیتر آب آکواریوم کافی خواهد بود.


لامپ اکواریوم

انتخاب مناسب لامپ برای رشد مناسب و همچنین ظاهر زیبای آکواریوم بسیار با اهمیت است. نور خورشید در حدود 6500 کلوین است (کلوین در این جا بیانگر دمای رنگی است). نور با دمای رنگی پایین تر از 6000 کلوین بیش از حد زرد رنگ می شود و ظاهر آکواریوم را زشت می کند، همچنین دمای 10000 کلوین بسیار سفید است و در واقع بالاترین دمایی است که برای آکواریوم های گیاهی باید مورد استفاده قرار گیرد. بهترین حالت در زمان استفاده از لامپ های T5 و LED، انتخاب ترکیبی بین 6700 کلوین تا 10000 کلوین است. در صورتی که از لامپ های متال استفاده می کنید دمای 10000 کلوین از لحاظ رنگ و شرایط رشد مناسب است. همچنین از نور یکپارچه آبی کنید چرا که تاثیری در سلامتی و رشد گیاهان نخواهد داشت.